.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سهم فدراسیونی ورزش مازندران کدام است؟!
امروز مازندران در عرصه ورزش یک اعتبار و یک سرمایه ملی است و متصدیان امور ورزش از مازندران به عنوان یک منبع عظیم و سرچشمه تولید چهره ها و مهره های ناب ورزشی یاد می کنند و هیچ تیمی در هیچ رشته ای در سطوح ملی وجود ندارد که در آن تعدادی از ورزشکاران مازندرانی عضویت نداشته باشند! ...
سهم فدراسیونی ورزش مازندران کدام است؟!

مازندران از گذشته های دور تا کنون یکی از فعالترین، پردامنه ترین، بنیادی ترین و مدال آورترین استانهای افتخارآفرین در عرصه ورزش قهرمانی و همگانی در سطوح ملی و بین المللی است و بارزترین دلیل و گواه صحت چنین ادعای بزرگی، آمار بسیار بالای سطح اشتغال فردی و زمانی افراد در امر ورزش و نیز شکار متواتر مدال های ارزشمند ملی، تورتمنتی، منطقه ای، قاره ای، بین المللی، جهانی و المپیکی در تمامی رشته های ورزشی و در تمامی مقاطع سنی و نیز دسته بندی های متنوع همانند ارتش ها، دانشجویان، جانبازان، کارگران، بانوان، روستائیان، کم توانان، دانش آموزان و غیره است که خوشبختانه همه کارشناسان و مدیران و اهالی ورزش را به موقعیت منحصربفرد مازندران معترف کرده است!

امروز مازندران در عرصه ورزش یک اعتبار و یک سرمایه ملی است و متصدیان امور ورزش از مازندران به عنوان یک منبع عظیم و سرچشمه تولید چهره ها و مهره های ناب ورزشی یاد می کنند و هیچ تیمی در هیچ رشته ای در سطوح ملی وجود ندارد که در آن تعدادی از ورزشکاران مازندرانی عضویت نداشته باشند!

مازندران که یکی از پهناورترین استانهای کشور است، همواره در کشتی آزاد و فرنگی، فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی، والیبال، بسکتبال، تنیس، تنیس روی میز، بدمینتون، اسکی روی آب، اسکیت، شنا و شیرجه، قایقرانی، هندبال، اسکواش، کاراته، جودو، تکواندو، کونگ فو، ووشو، شمشیر بازی، شطرنج، وزنه برداری، دو و میدانی، کبدی، ماهیگیری، ژیمناستیک و رشته های دیگر یا حرف اول را زده و یا حرف های زیادی برای گفتن داشته و دارد.

بازیکنان، مربیان، داوران، کارشناسان، ورزشی نویسان، مدیران و مدرسان ورزش در مازندران، تاثیرگذارترین عناصر ورزشی کشورند و علیرغم همه بی مهری ها، باز هم پرتعدادترین حضور را در غالب فدراسیون ها و سایر مدیریت های ورزشی به خود اختصاص داده و می دهند.

اما نظر به اینکه در سفر هیئت محترم دولت به استان گلستان، جناب آقای دکتر سعیدلو انتقال فدراسیون اسکواش را به گلستان قطعی کرده است و نیز تصمیمات قبلی برای انتقال سایر فدراسیون ها به سایر استانها، برای مازندران این سئوال پیش آمده که سهم فدراسیونی ورزش مازندران کدام است؟!

هیچکس تردید ندارد که در میان همه رشته هایی که ما چهره های فراوانی به ورزش کشور معرفی کرده ایم، کشتی چیز دیگری بوده و هست و بی جهت نیست که معروف ترین چهره های کشتی جهان در سفر به این خطه، بخاطر معرفی ناب ترین چهره های کشتی جهانی و المپیکی همچون عبدالله موحد، امامعلی رحیمی، سید رسول حسینی، رمضان خدر، سبحان روحی، عسگری محمدیان، مجید ترکان، یعقوب نجفی، عباس حاج کناری، آیت و عزیز و سعید واگذاری، مهدی حاجی زاده، بهنام و بهمن طیبی، هادی پور علیجان، علی شکری پور، حسن نیا، لاریجانی، برادران بذری، رضا سیم خواه، برادران رنگرز، مراد محمدی، رضا یزدانی، تقی داداشی، برادران عالی، اسماعیل پور، مهدی تقوی، کمیل قاسمی و بسیاری دیگر، مازندران و مشخصاً مرکز استان یعنی ساری را پایتخت کشتی جهان می دانند و چقدر حیف است که پایتخت کشتی جهان، پایتخت کشتی ایران نباشد!!

آیا با توجه به موارد فوق و ذیل، واقعاً استقرار فدراسیون کشتی، حق مسلم مازندران نیست؟!وقتی که:

۱-اکثریت غالب تیم های اعزامی کشتی به تمامی مسابقات آسیایی، بین المللی، جهانی و المپیکی را مازندرانی ها تشکیل می دهند؟!

۲-با کاهش تعمدی مازندرانی ها، دست تیمهای اعزامی از مدال های رنگارنگ کوتاه می شود!

۳-در لیگ سراسری کشتی در همه تیم های کشوری، چهره های مازندرانی را شاهدیم؟!

۴-قهرمانی بلامنازع کشتی انتخابی، جام ۲۲ بهمن، جام شهیدان ناطق نوری و برادران زین الدین، کشتی لیگ برتر، کشتی دسته یک، کشتی دانشجویی، کشتی کارگری، کشتی روستائی، کشتی پهلوانی، کشتی زده های سنی، کشتی پیشکسوتان و دهها گرایش و دسته بندی دیگر در انحصار مازندران است؟!

۵-کشتی ورزش اول مازندران در تمامی شهرهاست؟!

۶-فنون و داوری کشتی در مازندران، مردمی است و تماشاگران کشتی گیر را کوچ می کنند؟!

۷-بیشترین سهمیه باشگاهی در لیگ ها به مازندران اختصاص دارد؟!

۸-بیشترین مربیان کشتی به مازندران تعلق دارند؟!

۹-بیشترین مسابقات کشتی در مازندران برگزار می شود؟!

۱۰- و مهم تر از همه، بیشترین سرمایه کشتی، یعنی تماشاگران به مازندران مربوط می شود؟!

تصور همگانی بر این است که انتقال فدراسیون کشتی به هر استان دیگری غیر از مازندران، اشتباهی بزرگ و ظلمی آشکار به جامعه کشتی است و تردید نباید داشت که مازندران، استانی کشتی خیز، مهد کشتی جهان و محل استعدادیابی و پرورش چهره های برتر کشتی کشور است و اگر چه می توان به انتقال یکی دو تا فدراسیون دیگر هم چشم امید داشت، اما انتقال فدراسیون کشتی به مازندران، قوی ترین گمانه زنی کارشناسی است!

کشتی در کوچه و برزن مازندران تدریس و آموزش داده می شود، در مراسم عروسی و ولیمه و سنتی، یکی از قوی ترین بازی ها و سرگرمی ها و دلخوشی های مدعوین و مهمانان است، در مهمانی ها مکمل با هم بودن است، در دشت و صحرا از مازندرانی ها رفع خستگی می کند، در جشن های ملی حتماً گنجانده می شود، بالاترین استقبال رسمی فرزندان مازندرانی ها در بین همه ورزش ها کشتی است، کشتی سمبل پهلوانی و جوانمردی و گذشت و مردانگی است و استقبال از کشتی، استقبال از هویت مازندرانی خود است، کشتی برای مازندرانی ها اسطوره و اسطوره ساز است و در فولکلور مازندران دارای جایگاه برتری است.

تحقیقاً ادعا می کنم که هیچ استانی و شهرستانی وجود ندارد که برای قهرمانی به لیگ برتر بیاید، اما در آن از مازندرانی ها بهره نگیرد و یا از مربیان مازندرانی استفاده نکند!

بهرحال یکایک مردم مازندران منتظر جلوه دیگری از عدالت حاکمیتی اند که طی آن هیچ اولویتی را بالاتر از اولویت مازندران برای میزبانی از کشتی ملی وجود ندیده و فدراسیون کشتی در راستای انتقال مراکز اداری از تهران به استانها، به مازندران انتقال یابد.

ضمناً مازندران از قوی ترین و غنی ترین مدیران ملی ورزش برخوردار بوده و مطمئناً در اداره ملی و با کفایت این فدراسیون که این روزها حال و روز چندان خوشی نداشته و وضعیت کشتی ما نیز چندان تعریفی ندارد، با مشکلی مواجه نشده و مسئله ای نخواهد آفرید و مسئولین کشور با طیب خاطر می توانند این مطالبه را محقق سازند.

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی د انشگاه-


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.434 seconds.